Een Enterprise Service Bus (ESB) is een software-architectuur (pattern), die communicatie tussen de afnemers van diensten (“service”) en aanbieders vereenvoudigt. De ESB biedt hiertoe de kant van de aanvrager een met de aanvrager afgesproken interface aan. Dit kan een webservice zijn, maar bijvoorbeeld ook een SMTP (e-mail) interface. Aan de kant van de aanbieder zal de ESB communiceren via de interface die met de aanbieder is afgesproken. Zo kan het dus zijn dat een aanvrager van een dienst op een compleet andere wijze met de ESB communiceert dan de ESB met de aanbieder. Een ESB heeft de volgende kenmerken:
Een ESB “bemiddelt” tussen service aanvragers en service aanbieders
Een ESB zorgt voor standaardisatie van communicatie met service aanvragers
Een ESB handelt de transformatie van gegevens tussen aanvrager en aanbieder af
Een ESB orkestreert de afhandeling van aanvragen en het doorsturen naar aanbieders
Een ESB monitort de service aanvragen en rapporteert over het gebruik van aanvragen
Een ESB zorgt voor beveiliging van het transport.

Welkom dus bij BlueCommunication, de software die voor u de complexiteit minimaliseert en de flexibiliteit maximaliseert!

BlueCommmunication Enterprise Service Bus, dé oplossing voor het transport van de gegevens van en naar de webshopomgeving.

Data uitwisseling bij Spar
De Spar buurtsupers gaan het online winkelen via een centraal aangestuurde webshop (Magento) stimuleren. In deze webshopwinkel toont de organisatie Spar haar eigen range producten, waarbij de ondernemer zelf op termijn de aanvullende regionale producten aan kan toevoegen. Ondernemers kunnen dus binnen de online webshop een eigen online assortiment voeren.
Het grote aantal online buurtsupers en de centrale applicaties (ERP, Logistiek, e.d.) zorgen voor een enorme hoeveelheid online gegevens. Al deze data wordt aangeboden aan de Enterprise Service Bus (ESB), die de standaardisatie van communicatie tussen applicaties op een eenvoudige manier mogelijk maakt.
Spar maakt gebruik van de BlueCommunication ESB van Newway. De ESB wordt op dit moment gebruikt voor data uitwisseling tussen externe applicaties, de Online winkel en de POS-systemen in de fysieke winkels. Per product zijn ‘nearly real time’ de winkelprijzen, folders en voorraadstanden e.d. te allen tijde actueel.
De data wordt ‘Nearly Real Time (NRT)’ uitgewisseld, zodat altijd met accurate data gewerkt wordt. De ESB zorgt ervoor dat de gewenste gegevens binnen no-time opgevraagd kunnen worden.
BlueCommunication ESB standaardiseert communicatie
De BC-esb past uitstekend in het ‘best of breed’ concept dat Spar hanteert in haar IT-architectuur. Met de BC-esb wordt de SPAR-data op een gestandaardiseerde en geoptimaliseerde wijze NRT uitgewisseld c.q. getransporteerd. Door database independence heeft bovendien elke applicatie toegang tot de data.
Database independence: http://www.pcsoft-windev-webdev.com/visuels/universal-access-to-data.pdf
BlueCommunication enterprise service bus transformeert

Het is de taak van de BC-esb om de informatie van verschillende software pakketten en de daarbij behorende informatie die binnenkomt op de juiste wijze te vertalen (transformeren). Dit gebeurt naar het formaat dat door de pakketten van Newway en derden verwacht wordt en vice versa.
BlueCommunication enterprise service bus orkestreert
De BC-esb component is verantwoordelijk voor het op de juiste plaats afleveren van een aanvraag. Dus bij de juiste aanbieder oftewel de pakketten van derden.
Binnen de afhandeling van deze aanvragen zorgt de BC-esb verder voor de afhandeling van fouten en het prioriteren van de aanvragen. Met andere woorden, welke aanvraag dient eerst te worden afgehandeld.
Dit geheel van aanvraag afhandelen en de controles die hierbij komen kijken wordt aangeduid als orkestratie van berichten en datatransport.
Een volgend aspect van een BC-esb component is de beveiliging van aanvragen en de gegevens die hiermee gemoeid zijn. Behalve het beveiligen van het communicatie kanaal gaat het ook om wie (welke gebruiker of rol) een bericht mag zenden of aanvragen.

BlueCommunication enterprise service bus monitort
Een laatste veel voorkomende taak van een BC-esb component is het monitoren van de aanvragen die gedaan worden en hiervan statistische gegevens bijhouden.
Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak wordt een bericht, component per type e.d. aangeroepen?
- Hoe vaak gaat dit fout of juist goed?
- Hoe lang duurt een aanvraag?
Op basis hiervan kan later gerapporteerd worden, maar kan ook direct gereageerd worden, via load balancing op de enterprise service bus.
BlueCommunication enterprise service bus is 100% veilig.
Zoals al eerder genoemd is het een taak van de BC-esb om al uw gegevens te beveiligen.
Dit wil zeggen:
- Wie mag berichten plaatsen of ontvangen?
- Wie mag deze berichten dan uitlezen?
Verder komt met de BC-esb alle data van A naar B aan. Zelfs de data van A naar B naar C enz. komt gegarandeerd aan.
Tevens zorgt de BC-esb ervoor dat uw gegevens nooit kwijt kunnen raken. Dit omdat alles dubbel vastgelegd is.
Ook is de BC-esb beveiligd met het zogenaamde ‘hashing & compress’ systeem. Dit wil zeggen dat de BC-esb uw gegevens comprimeert tot kleine versleutelde pakketjes, die onleesbaar zijn. Oftewel, de BC-esb zorgt ervoor dat uw gegevens nooit in verkeerde handen kunnen vallen.
BlueCommunication ESB in de praktijk
BC-esb kan indien gewenst en technisch realiseerbaar voortaan de inhoud van kassabonnen van elke aanbieder, aanbieden aan elk denkbaar Enterprise Resource Planning (ERP) pakket. Hierdoor hebben organisaties ‘nearly real time’ inzage in allerlei key performance indicatoren, zoals de omzet en/of verkochten aantallen binnen een bepaald tijdsbestek van een aanbieding/actie, de voorraadpositie van een product binnen de logistieke keten etc.
Functionele vereisten
Hieronder zijn de vereisten waaraan de BC-esb moet voldoen opgesomd:
- Performance: De Service Bus mag géén invloed hebben op de performance van welke applicatie dan ook (dus bijvoorbeeld de kassa’s met het backstore systeem).
De bus zal géén onderdeel zijn van welke applicatie dan ook.
- Gegarandeerde berichtaflevering: Elk bericht wordt afgeleverd, of via de foutafhandeling gesignaleerd dat het bericht niet afgeleverd kan worden. Een pakketje gaat dus nooit verloren op de bus.
- Traceerbaar: Alle functionele data moet traceerbaar zijn. (Inhoud van de berichten).
- Beveiliging: Wie mag berichten plaatsen, wie mag berichten uitlezen, en hoe is de inhoud beveiligd. (Versleuteling, in combinatie met compressie over de connectoren (senders/receivers)).
- Schaalbaar: Systeem is horizontaal schaalbaar (load balancing)
- Monitoring van performance en fouten: Geen single point of failure. Goede interface afspraken met 3rd
Beeldscherm georienteerde applicatie
Koppelbaar met BlueCommunication
: