De Newway ‘middleware’ applicatie BlueCommunication esb (BC-esb) heeft hierbij een zeer belangrijke rol. Aan de onderzijde komen in eerste instantie de applicaties BlueRetail en/of KassaMatic, maar later ook transactie systemen van derden. De transformatie en het transport van de data geschiedt via BlueCommunication, dat als lokaal en centraal systeem op de achtergrond managend dat de dashboard databases juist gevuld worden.

Het specifieke van dit dashboard is dat de resultaten van het huidige jaar met vorig jaar automatisch worden vergeleken. Dus 12.00 uur wordt vergeleken met 12.00 uur vorig jaar. Tevens toont het systeem de dag van de week en is niet de datum leidend. Dus de woensdag –huidig jaar- wordt met de woensdag in deze week van vorig jaar vergeleken. Datum is bepalend om het dag- en weeknummer juist te bepalen.
Indien gekoppeld wordt ook het aantal bezoekers in de vestiging(en) getoond. Het aantal bezoekers dat getoond wordt is dus ook nagenoeg actueel en daarmee dus ook de conversiegetallen die berekend en getoond worden.
KPI’s en realtime informatie
Van data naar cijfers en daaruit KPI’s maken is minder eenvoudig dan gedacht. Wat is een ‘Key Performance Indicator’ (KPI) en welke waarde hang je eraan? Wat toont een ‘dashboard’ zoals BlueResult?
KPI’s verstrekken belangrijke informatie over de organisatie. Met deze informatie kan de ontwikkeling van de onderneming als geheel gevolgd worden, in vergelijking met voorgaande jaren en in vergelijking met de concurrentie. Daarnaast is het een handig instrument om voorspellingen mee te doen, door de resultaten te extrapoleren. Verder is een belangrijk voordeel van het gebruiken van de KPI dat een strategie op de lange termijn relatief eenvoudig vertaald kan worden naar prestaties op de korte termijn.
Een KPI voldoet meestal aan het SMART-principe:
- Specifiek; Is de doelstelling eenduidig?
- Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
- Acceptabel; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management?
- Realistisch; Is het doel haalbaar?
- Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?
Zijn het aantal klanten op één dag belangrijk of is juist de relatie klanten met omzet, afzet en conversie wat samen inzicht verstrekt. Soms hoor/lees je dat het aantal orders, rapporten, documenten e.d. als KPI worden benoemd alsof daaruit enige relevante informatie te behalen is. Het zegt iets over een aantal maar is verder volstrekt irrelevant. Het gaat om de kwaliteit en de relevante informatie die uit de KPI naar voren komt.
Newway verzameld heel veel data en op ketenniveau is het zelfs BigData. De applicatie BlueRetail biedt via vele rapporten inzicht en sommige gebruikers maken met onder andere Qlikview specifieke dashboards. Deze zijn allemaal gebaseerd op een batchgewijze presentatie van informatie!
Met andere woorden pas de volgende dag weet je hoe je performance was.
Newway heeft de dienst en oplossing BlueResult ontwikkeld. Snel inzetbaar op bijna elk systeem te koppelen met behulp van BlueCommunication de ‘Enterprise Service Bus’ en direct beschikbaar als u BlueRetail gebruikt. De KPI’s zijn in de basis vast door ons bepaald Uitbreiding is zeker mogelijk, daags ons maar uit met uw vraag.
Het ‘dashboard’ toont u ‘nearly real time’ (vertraging van één seconde naar maximaal enkele minuten) de KPI’s van dat moment in een vaste opstelling: huidig jaar (tijdgebonden) vorig jaar (dezelfde tijd). In de browser vind u ook grafieken en tabellen gebaseerd op dag of week!
In een keten worden de vestigingen gebenchmarkt en staat de vestiging met de meeste omzet tot dat moment bovenaan gesorteerd.
Ook kan een algemeen directeur bijvoorbeeld zien wat de keten-omzet tot dat moment is
Of een franchisenemer met meerdere vestigingen kan zien wat deze gezamenlijk tot dat moment hebben gedaan.
Als u klantentellers gekoppeld heeft, berekenen we ook de conversie en daarmee kunt u direct over gaan tot actie wanneer de ratio’s te laag zijn.
BlueResult biedt u dus KPI’s die leven én die iets betekenen. Wij horen graag van u.

De getoonde cijfers zijn veilig bij BlueResult. Alle communicatie gaat via gecertificeerde, secure SSL verbindingen. De gegevens worden in de Cloud opgeslagen in gescheiden datastores per keten en eventueel per individuele klant. De Cloudomgeving is een private (VPN) netwerk in een gecertificeerd datacenter in Nederland, met gescheiden servers / omgevingen, die ieder hun eigen specifieke taak hebben en niet weten van elkaars bestaan.
BlueCommuncation enterprise servivce bus die het datatransport en de datatransformatie verzorgd, doet dit tussen de servers (de werelden) in het private (VPN) netwerk, maar ook tussen de vestiging en de centrale BlueCommunication server die de data in eerste instantie ontvangt en buffert.
: