Bestellen en afrekenen met BlueRetail

Newway is de stabiele factor

Speelgoedwinkelketen Intertoys heeft sinds zijn ontstaan in 1976 al heel wat stormen doorstaan. Sinds 1996 vormt het kassasysteem van Newway de stabiele factor. Het wordt inmiddels niet alleen gebruikt voor bestellen en afrekenen, maar ook voor voorraadbeheer, fraudebestrijding en als management informatiesysteem. Consumenten kunnen inmiddels online winkelen en met kiosken in de winkels artikelen bestellen en laten bezorgen. 

Intertoys

Intertoys is in 1976 opgericht. In 2017 kwamen Intertoys, Bart Smit en Toys XL met vestigingen in Nederland, Duitsland en België in handen van een investeringsmaatschappij, Alteri Investment.

Toen de markt verslechterde, is er gereorganiseerd. In februari 2019 werd het faillissement uitgesproken. Met het Portugese Green Swan kon een doorstart worden gemaakt, maar in september 2019 heeft de Mirage Toys Group B.V., onderdeel van Mirage Holdings, Intertoys en Maxi Toys (BE) gekocht.

De Intertoys winkels in België zijn gesloten, de Bart Smit winkels zijn nu eigendom van Maxi Toys en de winkels in Duitsland zijn dicht. In Nederland zijn de speelgoedwinkels van Intertoys een begrip en is de keten nog altijd actief met 203 winkels en 1100 medewerkers.

Een slimme kassa

Intertoys bestaat al lang en heeft naast eigen winkels een groot aantal franchisers. Dit stelt aparte eisen aan een kassasysteem. Newway biedt een goede oplossing voor franchisers. Sinds 1996 werken alle winkels met een kassasysteem van Newway: KassaMatic. De invoering van dit  systeem had onder de deelnemende winkeliers een grote efficiencyslag tot gevolg. In de loop der tijd zijn allerlei mogelijkheden en features toegevoegd zodat de winkels met hun tijd mee konden gaan. In 2008 werd KassaMatic BlueRetail. In samenwerking met Newway zijn steeds verbeterslagen doorgevoerd en nog altijd werken alle winkels met een ‘slimme kassa’ van Newway. Met BlueRetail kassasystemen kunnen de medewerkers verkooptransacties afwikkelen, maar ook kunnen zij – zonder de winkelvloer te verlaten – inventariseren en voorraden beheren.

Robin Tichler, IT-manager van Intertoys: ‘Winkels hebben twee belangrijke processen, bestellen en afrekenen. Als de winkel niets heeft, kunnen we het niet verkopen. En als we niets kunnen afrekenen, hebben we geen bestaansrecht. Ons kassasysteem staat in nauwe verbinding met ons centrale SAP systeem. In de winkels staan een of meer kassa’s, in het centrale systeem worden de voorraden bijgehouden. Als aan de voorkant, in het afrekensysteem, een artikel gescand wordt, heeft dat gevolgen voor de voorraad en is er een financiële transactie.’ Robin vervolgt: ‘Geen voorraad? Dat kennen we niet dankzij min-maxen op de kassa’s; zodra er een bepaalde limiet is bereikt, gaat er automatisch een bestelling naar het systeem. Ook geven de winkeliers sinds 2009 volledig geautomatiseerd giftcards uit. Met de kluisfunctie wordt het kasverkeer volledig geautomatiseerd. Zo blijven we, samen met ontwikkelaar Newway, bezig om efficiencyslagen te realiseren met BlueRetail.’

Schat aan informatie

De winkelvloeren kennen ieder jaar twee grote pieken: sinterklaas en kerst, maar je kunt in november en december niet het hele jaar goedmaken. Het is de kunst om in die andere tien maanden ook zo goed mogelijk te draaien. Daar speelt een slim kassasysteem een belangrijke rol in.

‘Alle handelingen op de vele slimme kassa’s in de Intertoys vestigingen genereren een schat aan managementinformatie’, vervolgt Robin. ‘Over omzet en marges, maar ook over retourpercentages, kortingen en kasstromen. Fraude kunnen we dankzij dit systeem snel detecteren. BlueRetail legt namelijk iedere transactie tot in detail vast, waardoor je verdachte handelingen – én de pleger ervan – snel in het vizier hebt. Daarnaast kan je bijvoorbeeld zien welke producten uit je assortiment goed lopen en welke minder. Welke dagen zet je veel om, welke niet. Ga vervolgens nadenken waar dit aan kan liggen en onderneem actie. Het zal zeker een positief resultaat opleveren! Snel trends signaleren en hier alert op reageren is heel belangrijk. Wij als IT-afdeling moeten dat proces goed faciliteren. Daarom is het belangrijk dat we de businessprocessen goed begrijpen. Wij hebben een goede helikopterview over de business processen. Een aanpassing in het proces heeft impact op de hele keten.’

De stabiele factor

Het kassasysteem van Newway wordt al sinds 1996 door de Intertoys winkels gebruikt. ‘Onze relatie met Newway is intens’, zegt Robin. ‘We hebben een mooie lange historie samen. We weten wat we aan elkaar hebben. Newway is een betrouwbare leverancier, de stabiele factor in het bestaan van Intertoys. Door alle bewegingen van de laatste jaren zijn de ontwikkelingen wat stilgevallen. Maar we zijn weer bezig met het maken van plannen. De retailmarkt is veranderd, naast de winkels is de vraag naar online mogelijkheden bij de klant gegroeid. Wij bieden daarom nu in de winkel een kiosk aan, een specifieke website, waar een klant een flimpje kan bekijken, online informatie kan vinden, maar ook artikelen kan bestellen, die hij thuis kan laten bezorgen of direct in de winkel op kan halen. Op termijn willen we dit verder uitbreiden, voor een uniek assortiment zien we de klant graag in de winkel. De toegevoegde waarde van de winkel blijft in onze ogen belangrijk. Wij zetten in op de integratie met online, waarbij we stimuleren dat de klant ook naar winkel komt.’

Met de diensten van Newway is uw onderneming op de
toekomst voorbereid