Boek-, Post- en kantoorvakhandel Korten uit Olst: “Dankzij het besteladvies van BlueRetail heb ik altijd het juiste voorraadvolume in huis.”

BLZ1

Jan-Derk Korten, directeur/eigenaar Boek-, Post- en kantoorvakhandel Korten uit Olst:

“Dankzij het besteladvies van BlueRetail heb ik altijd het juiste voorraadvolume in huis.”

220 m2 winkeloppervlak gevuld met boeken en kantoorartikelen. Daar kan nog wel een klantgericht element bij, dacht Jan-Derk Korten van de gelijknamige Boek- en Kantoorvakhandel Korten uit Olst. Begin april 2012 voegde de ondernemer daarom een ING-servicepunt en een Postkantoor aan zijn winkelnering toe. De implementatie van deze laatste dienst verliep letterlijk geruisloos: “BlueRetail nam om 23.00 uur op afstand de kassa’s over om het postkantoorscript te installeren. Om 01.00 uur ’s nachts droegen ze de kassa’s weer aan ons over.”

Fiftyfifty, dat is de verdeling van kantoorvakhandel en boekhandel Korten, waarbij de boekhandel voornamelijk particulieren en de kantoorvakhandel hoofdzakelijk de zakelijke markt van dienst is. Met de komst van het ING-servicepunt kunnen relaties bij Korten sinds 7 april 2012 ook terecht voor al hun dagelijkse bankzaken. Het op 27 maart dit jaar geopende, inpandige postkantoor doet heel klantgericht alle handelingen die bij een postkantoor horen.

Script vertaalt postagentschap naar BlueRetail
Om het postkantoor in te passen in de bestaande vierkante winkelmeters was een behoorlijke verbouwing nodig. Je zou verwachten dat dit ook het geval was met de IT-aanpassingen. Maar Korten werkt met BlueRetail, daarin zijn dit soort veranderingen relatief eenvoudig door te voeren: “Voorheen verliepen onze postzaken via een los kassasysteem van het postkantoor. Nu we een echt postkantoor in huis hebben moeten al deze kassahandelingen via ons eigen BlueRetail kassasysteem lopen. Om dit in goede banen te leiden schreef de Senior Accountmanager van BlueRetail een script, dat een vertaalslag maakt van het postagentschap naar het systeem van de kassa. Concreet komt het er op neer dat hij een 7-cijferige barcode heeft ontwikkeld met daarin de prijs van de postproducten. Als wij bijvoorbeeld een kenteken overschrijven voor een klant komt er een extra kassabon uit de post.nl weegschaal. Wij scannen deze bon vervolgens in BlueRetail, waarop er automatisch ‘RDW-handeling’ op het kassascherm komt te staan. Hetzelfde geldt voor de verkoop van postzegels, of een gift card van bijvoorbeeld de Gamma: bon printen, scannen in BlueRetail en via onze eigen kassa afhandelen.”

Geen zorgen, dankzij besteladvies

Ondertussen houdt BlueRetail precies bij wat de voorraadstatus is en krijgt Korten  wekelijks een automatisch besteladvies: “Dit laatste is voor mij ontzettend belangrijk en een pré van BlueRetail. Post is namelijk een zeer kapitaalintensieve bedrijfsactiviteit. Wil je daar rendement (en geen verlies) op maken, dan is moet je zorgen dat je voorraadmanagement strak verloopt. Bovendien kun je als postkantoor de klant nooit ‘nee’ verkopen. Dankzij het besteladvies van BlueRetail gebeurt dit ook niet.” Waarop Korten toevoegt: “Natuurlijk gebruiken we de besteladvies-optie van BlueRetail ook voor onze boek- en kantoorvakhandel. Maar daar zíe ik het als een schap leeg raakt: bij de postproducten valt dit veel minder op.”

Noviteit: de digitale boekenbon

Voor een geruisloze invoering van het postkantoor haalde BlueRetail de kassa’s van de boek- en kantoorvakhandel in de late avonduren op afstand uit de lucht. Drie uur later was het systeem klaar voor gebruik van het postkantoorscript. Toen Korten de volgende ochtend in zijn winkel kwam kon hij direct met dit nieuwe bedrijfsonderdeel aan de slag: “Dat hebben ze echt keurig verzorgd,” merkt hij tevreden op. Wie overigens denkt dat deze drukke ondernemer nu de boel de boel laat heeft het mis. De digitale boekenbon, een andere noviteit die binnenkort wordt gelanceerd, wil hij ook via BlueRetail uitgeven: “De digitale boekenbon is een bon, die je pas op de kassa zijn waarde toekent. De consument rekent het bedrag dat hij op de bon laat zetten af, waarop de bon vervolgens in heel Nederland inwisselbaar is. Groot voordeel van de digitale boekenbon is, dat je deze niet hoeft voor te financieren. Hierdoor loop je veel minder financieel- en diefstalrisico. BlueRetail heeft het script al voor me klaar staan, het wachten is nu op de organisatie die de digitale bon moet ‘vrijgeven’.”

Een juiste keuze

Korten besluit: “Toen ik destijds voor BlueRetail koost, deed ik dat heel bewust: het draait onder Windows, is gebruikersvriendelijk, je kunt er probleemloos elke willekeurige printer aan koppelen, en als je eens een formulier wilt aanpassen lukt dat met een beetje computerkennis ook zelf. Dat ik nu zowel het postkantoor als straks de digitale boekenbon eenvoudig kan implementeren bevestigd de juistheid van mijn keuze voor dit kassasysteem.”

Top