Dankzij de BlueCommunication ESB van Newway is de time-to-market van SPAR significant versneld.

SPAR

Reinder Zijlstra, IT-manager SPAR

Wie in het snel veranderende retaillandschap de consument aan zich wil blijven binden moet snel kunnen schakelen. Bij SPAR weten ze als geen ander hoe dit werkt. En samen met Newway zorgt IT-manager Reinder Zijlstra ervoor dát het werkt: “Dankzij de BlueCommunications Enterprise Service Bus (BC-ESB) van Newway kunnen wij als IT direct anticiperen op veranderingen vanuit de business. Onlangs nog konden wij na een maandenlang durend, commercieel traject met een grote klant de daarbij gewenste IT-aansluiting binnen twee weken realiseren! Dankzij de ESB van Newway.”

“Ik zie IT als een business enabler die snel moet kunnen schakelen in een veranderende omgeving. In de retail vinden op dit moment grote veranderingen plaats op business-niveau terwijl er ook op IT-niveau van alles wijzigt,” vertelt Zijlstra desgevraagd over de aanleiding om de IT-architectuur van SPAR anders in te richten: “De retail is van logistiek en inkoop gericht, steeds meer consumenten georiënteerd geworden. Dit betekent voor IT dat je de systemen van batch georiënteerd, real time georiënteerd moet inrichten. Tegelijkertijd moet je snel en flexibel kunnen blijven reageren op IT-veranderingen op bijvoorbeeld applicatiegebied. Twee uitdagingen die vragen om een toekomstgerichte, flexibele IT-oplossing. Wij kozen daarbij voor een samenwerking met  Newway. Dit compacte bedrijf met haar open en persoonlijke bedrijfscultuur past goed bij de bedrijfscultuur van SPAR. Bovendien waren we gecharmeerd van de aanpak van Newway.”

Forse toename time to market

Zijlstra legt uit: “De BC-ESB is een vehikel dat continu op verzoek op en neer ‘rijdt’ met diverse data tussen de verschillende applicatie-omgevingen. Het grote voordeel daarvan is, dat je in principe de applicaties ontkoppelt, en zo de complexiteit in je IT-architectuur reduceert én de time to market fors  toeneemt.  We gaan steeds meer naar nearly real time! Dat laatste is ontzettend belangrijk in het ondersteunen van de strategie op directieniveau. Dit blijkt ook uit het voorbeeld van de winkels van een grote Nederlandse keten van vakantieparken, die wij twee weken na de handtekening van onze directie aan onze IT-systemen hadden gekoppeld.”

Ruim 300 winkels, grote diversiteit

“Op dit moment gebruiken wij de BC-ESB voor bijna alles rond onze 300 winkels,” vervolgt de IT-manager. “Dit zijn overigens 240 SPAR-winkels en daarnaast tientallen Attent-winkels en ‘neutrale’ winkels. Binnen de SPAR-winkels werken we weer met vijf formats, passend bij de consument op de betreffende locaties. In totaal zit je daarmee, technische gezien, op zeven winkelvarianten. Voor ‘de bus’ is dit geen enkel probleem. Die is leeg, daar zit geen data, geen business logica in. Wij stoppen die data erin – bijvoorbeeld een artikelwijziging – en vertellen de bus naar welke applicaties hij moet rijden. Zo houd je de snelheid erin en haal je de complexiteit eruit. Overigens is dat laatste wel een uitdaging,” lacht Zijlstra: “De kans dat je op enig moment toch besluit om de business logica niet in de applicatie maar stiekem in de ESB te stoppen ligt altijd op de loer.”

Kiezen voor een investering in implementatie snelheid

Gevraagd naar de kosten antwoordt Zijlstra: “De investering die je als retailonderneming doet op het moment dat je de BC-ESB integreert in je IT-landschap, doe je in mijn ogen omdat je op de korte termijn winst wilt boeken op implementatie snelheid, dus time-to-market. De winst in kostenreductie is iets voor de lange termijn. Dat zie ik nu overigens ook direct in ons volgende IT-project: het veranderen van het ERP. Omdat de helft van onze interfaces achter de BC-ESB zit hebben we daar maar één interfacewijziging. Dat scheelt enorm veel in complexiteit, tijd én dus ook implementatiekosten.” Waarna de IT-manager besluit: “Wat voor ons geldt, geldt zeker voor bedrijven die nu besluiten om de BC-ESB van Newway te integreren in hun IT-architectuur. Wij hebben deze bus als SPAR samen met Newway vier jaar lang ontwikkeld; er ligt nu een mooi product. Het enige wat je als bedrijf nu nog moet doen is connectoren maken – wat gaat erin en wat gaat er waar uit. Daarna kan de bus direct de weg op!”

Top