Joren Harmanny (Groenpand): “Dankzij Odoo zijn we sneller gaan schakelen”

21 april 2023 in
Joren Harmanny (Groenpand): “Dankzij Odoo zijn we sneller gaan schakelen”
Tsuri Menereis

Al sinds 2021 is Groenpand één van onze trouwe klanten. Het afgelopen jaar hebben we samen hard gewerkt om het Odoo platform zo efficiënt mogelijk in te richten. En bij een groot bedrijf als Groenpand, dat veel verschillende diensten aanbiedt, komt daar veel bij kijken. Niet alleen vanwege de vele schakels binnen het bedrijf, maar ook omdat ze er in eerste instantie zelf een rommeltje van hebben gemaakt.

Directeur Joren Harmanny van Groenpand aan het woord

Directeur Joren Harmanny van Groenpand: “We zijn eerst zelf Odoo gaan inrichten, maar dat was geen succes. Het programma bleek toch ingewikkelder dan we dachten. We hadden behoefte aan een Odoo partner die ons hiermee kon helpen. Toen liepen we tegen Tsuri aan. Hij heeft het vol enthousiasme opgepakt en heel goed meegedacht en geluisterd.”

De vele schakels binnen Groenpand

Groenpand is in 2013 opgericht door Joren Harmanny en IJmert Muilwijk. Het is een one-stop-shop voor het verduurzamen van woonhuizen en kantoorpanden. Ze zijn van alle duurzame markten thuis: van zonnepanelen en warmtepompen tot groene stroom en groendaken. Logistiek en organisatorisch gezien is dit een behoorlijk uitdagend proces. Advies geven, offertes maken, spullen inkopen, mensen inplannen én ervoor zorgen dat alle spullen op de juiste tijd op de juiste plaats aanwezig zijn. Al deze schakels neemt Groenpand voor eigen rekening.

Behoefte aan een ERP systeem

Joren: “Al na twee jaar merkten we dat we behoefte hadden aan een ERP systeem. De afspraken die we maakten met klanten wilden we op een centrale plek kunnen opslaan. Maar bijvoorbeeld ook de foto’s van een pand of meterkast. Ook zou het makkelijk zijn als deze informatie voor al onze medewerkers en op alle plekken toegankelijk zou zijn.”
“Ik had persoonlijk geen goed gevoel bij het idee van een ERP systeem. Om volledig overgeleverd te zijn aan de kennis en kunde van een partij waar je dure licenties hebt lopen. Dat sprak me helemaal niet aan. Toen ben ik op zoek gegaan naar een ERP systeem van deze tijd: in the cloud, open source én klantgericht. Toen ik hoorde over Odoo, was ik meteen enthousiast. En dat enthousiasme is alleen maar gegroeid de afgelopen jaren.”

Odoo slimmer inrichten

“De eerste reactie van Tsuri toen hij bij ons aan de slag ging was ‘Wat hebben jullie Odoo gek ingericht, dit kun je veel slimmer aanpakken.” Het afgelopen jaar is hij bezig geweest om alles in de basis weer goed in te richten. Tsuri heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel en daardoor is er een enorme vertrouwensband. We weten dat het goed komt met dit project zolang Tsuri erbij betrokken is. Hij is alles gaan herstellen wat wij zelf verkeerd hadden ingericht.”

Voordelen van Odoo

“Odoo heeft ons al veel opgeleverd. Het maken van offertes bijvoorbeeld gaat nu vele malen sneller en efficiënter. Voorheen waren we hier altijd een uur mee bezig. We werkten in een Word-sjabloon en daar maakten we een PDF van. Deze PDF mailden we vervolgens naar de klant. Maar alle reacties op de offerte kwamen ook via de mail binnen. Werkvoorbereiders hadden niet altijd de laatste informatie tot hun beschikking. We waren soms het overzicht een beetje kwijt en wisten niet altijd meer wat we hadden besproken met welke klant. En dat leidde regelmatig tot fouten.”
“Nu maken we een offerte met één druk op de knop. Ook staat alle communicatie met de klant overzichtelijk bij elkaar. Onze medewerkers kunnen alles teruglezen en volgen. We hebben nu ongeveer 30 mensen die in Odoo werken. We zijn veel sneller gaan schakelen en maken minder fouten. Dat is echt mede dankzij Odoo.”

Onze plannen met Odoo

“We hebben de ambitie om bijna alle onderdelen van Odoo te gaan gebruiken: planning, producten en diensten, crm, offertes, marketing en de boekhouding. Ook willen we onze website opnieuw gaan inrichten in Odoo. Dit om alles nog beter op elkaar aan te laten sluiten. We zijn op dit moment aan het kijken of we onze uitvoerende crew ook in Odoo laten werken. Zodat ze inzicht hebben in de planning en de werkbonnen kunnen inleveren in Odoo. Dan praat je over nog eens 30 mensen extra die met Odoo gaan werken.”

Samenwerking met Newway

“Ik ben heel erg positief over de samenwerking met Tsuri en Marinka. Ze zijn betrokken en klantgericht. Ze willen ook altijd meedenken. Ze zijn continu bezig met de vraag: ‘Wat heb jij nodig en waar heb jij als klant behoefte aan?’. Marinka heeft veel expertise en weet echt waar ze over praat. Tsuri zit overal bovenop en is goed in het onderhouden van de contacten met zijn klanten. Marinka is inhoudelijk heel erg sterk en Tsuri organisatorisch.”

Klantpresentatie bij de Odoo Roadshow 2022

“Tijdens de Odoo Roadshow op 7 april 2022 heb ik een klantpresentatie gegeven. Waarom ik dat heb gedaan? Tsuri heeft het lef gehad om een grote klant aan te pakken én om onze rommel op te ruimen. Dat moet je maar durven en willen. Maar hij heeft het wel gedaan en daar heb ik respect voor. Het leek me gaaf om dat daar op het podium te vertellen. Ik heb veel vertrouwen in onze samenwerking en ik gun hem nog meer mooie opdrachten.” 

Wij willen Joren bedanken voor de geweldige klantpresentatie die hij heeft gegeven tijdens de Odoo Roadshow. En voor de tijd die hij vervolgens heeft gestoken in dit interview. Op een mooie, verdere samenwerking!

Joren Harmanny (Groenpand): “Dankzij Odoo zijn we sneller gaan schakelen”
Tsuri Menereis 21 april 2023
Deel deze post
Onze blogs
Archiveren